Het liedje; Naar de speeltuin uit 1951, wordt regelmatig aangevraagd tijdens de voorstellingen van de reizende jukebox. Waarom is dit liedje zo populair en waar komt het vandaan?
Oorspronkelijk komt het liedje uit Duitsland; Pack die Badehöse ein, geschreven in 1951 door Gerhard Froboess en Hans Bradtke voor het Berlijnse kinderkoor Die Schöneberger sängerknaben. Dit koor had geen zin om het lied op te nemen in hun repertoire en zodoende werd het door de dochter van Gerhard gezongen en op de plaat opgenomen. Als Die Kleine Cornelia, de dan 8 jarige Conny Froboess, wordt het een grote hit Duitsland. Het liedje gaat over een bezoek aan de Wannsee, een populaire badplaats voor West Berlijn
In de DDR wordt het liedje ook opgepakt en met een gewijzigde tekst gezongen door Gina Presgott, met name de verwijzing naar de Wannsee kon voor de Oost Duitse machthebbers niet. In de tekst werd "nach Wannsee" vervangen door "ins Strandbad".
In Nederland wordt het liedje in 1951 vertaald door Bob Bleyenberg en op de plaat gezet door: Het orkest zonder naam, onder leiding van Ger Roos. Het kinderkoor De Karekieten verzorgde de zang waarbij de zeven jarige Heleentje van Capelle de solozang voor haar rekening neemt. Het lied wordt erg populair en komt in 1952 op de hoogste plaats van de KRO hitparade, de eerste Nederlandse hitparade op basis van verkoopcijfers van circa 50 muziekzaken. Of het een reële eerste plaats is kan in twijfel worden getrokken omdat de samensteller van de KRO hitparade Ger Roos is.
De Nederlandse vertaling is gebaseerd op een, voor de jaren 50, zeer herkenbare tijdbesteding als gezin met jonge kinderen. De speeltuin was een bereikbare en betaalbare activiteit voor de vele kinderrijke gezinnen in Nederland. De ervaringen van speelplezier worden vermengd met de schaduwkant van de speeltuin: tand door de lip, draaimolen die niet ophoudt met draaien als je er uit wil, misselijk van de limonade. Heel erg herkenbaar voor ouders en kinderen die toen naar de speeltuin gingen.
Het liedje wordt regelmatig opnieuw uitgebracht, eerst op 78 toeren plaat en later in verschillende versies op 45 toeren plaat. Ook is het regelmatig te vinden op CD-verzamelaars die liedjes van de 50'er jaren als thema hebben. Als reclame liedje wordt het ook ingezet o.a. door supermarktketen C1000.
Buiten Duitsland en Nederland is het lied niet vaak gecoverd, alleen de uitvoering: Den glada karusellen van Inger Lindbladh med barnkör in Zweden heeft nog enig succes gehad.
Dat het liedje nog steeds populair is blijkt wel uit de verscheidene heruitgaven, op plaat en CD. Het zit in ieder geval in ons muzikale geheugen.
Maak jouw eigen website met JouwWeb